Veilige betalingen? 5 tips voor elke handelaar

Iedereen moeten veilig kunnen betalen. Zowel online en offline. Op een webshop, in de winkel, op social media of via in-app aankopen. Jongeren komen steeds eerder in aanraking met online aankopen en shoppen. Het is goed dat er landelijk wordt gewaarschuwd voor online fraude. Bijvoorbeeld verdachte e-mails en berichten met betaallinks of betaalverzoeken. Betaalprovider Buckaroo wil graag handelaren informeren hoe zij kunnen bijdragen aan veilig betalen. Hoe zorg je dat een betaling voor jouw product of dienst veilig verloopt? En hoe zou je (nog) meer vertrouwen kunnen bieden? Lees de tips in deze blogpost.

 

1. Voldoende keuze in betaalwijzen

Lokale betaalmethoden toevoegen aan de checkout verhoogd het vertrouwensgevoel. Zo heeft de Belgische consument nog altijd de voorkeur om te betalen met Bancontact, 60,55% van alle betalingen gebeuren via Bancontact. Ook Belfius en KBC zijn populair. Extra punten scoor je als handelaar, wanneer ook achteraf betalen tot de betaalopties hoort. Het is natuurlijk de ultieme klantenservice om pas te betalen ná ontvangst van een product of dienst. Je kunt hier zelfs mee consumenten over de streep halen met een bericht op social media, de homepagina of productpagina: ‘bij ons kun je achteraf betalen’.

Waar voor de Belgische consument lokale betaalmethoden vertrouwd voelen, is het voor buitenlandse klanten belangrijk om juist internationale betaalmethoden terug te zien. Zoals PayPal, creditcard en Apple Pay. Weeg daarom je keuzes goed af.

Let op: geef voldoende betaalopties, maar ook weer niet te veel. Een hele waslijst aan betaaliconen zorgt voor ‘informatie overload’ en kan juist afschrikken. Test uit welke betaalmethoden goed bij jouw doelgroep passen. Voeg een betaaloptie toe, zet een betaaloptie uit. Doe A/B-testen en kijk wat er gebeurt. De betaaldata zal het uitwijzen.

2. Blijf dicht bij jezelf

Als consument koop je bij een merk. Dat wil je van begin tot eind ervaren. Ben jij bijvoorbeeld een nieuw merk gericht op jongeren, dan post je zeer waarschijnlijk content op social media, je kiest modellen en influencers die bij jouw brand passen en het taalgebruik op de website is ‘een vibe’. Maar waarom slaat op het cruciale moment van betalen dan de tone-of-voice in één keer om? “uw bankkaart aub”. Tot overmaat van ramp verschijnt er vaak ook nog een wit pop-up scherm met namen en logo’s van payment service provider die je als consument niet kent. Bam, weg vertrouwen. Daarom is belangrijk om je checkout-page te personaliseren. Gemakkelijk op te lossen met een custom checkout waarin webshops zelf hun taalgebruik kiezen, logo en achtergrond uploaden en zelf bepalen welke betaalmethoden er als optie worden aangeboden.

 

3. Wil de echte consument opstaan?

Niet alleen voor consumenten, maar ook voor handelaren is veilig betalen belangrijk. Is de consument wel wie hij zegt dat hij is? Internetfraude werkt helaas langs beide kanten. Niet alleen zijn er malafide webshops in omloop (pas vooral op met redirects via social media). Er zijn ook een hoop fraudeurs die zich voordoen als consument. Zo worden er tv’s bezorgd bij de buren en betaald met gestolen creditcards of giftcards. Let op vreemde bestellingen, ook over langere periodes. Zijn er hoge aantallen besteld? Is het afleveradres ongebruikelijk? Neem dan het zekere voor het onzekere en controleer of de bestelling in orde is.

Wanneer je betalingen via een betaalprovider verlopen controleert deze op ‘gekke betalingen’.  Deze risicobetalingen worden er door de transactiemonitoringtool uitgepikt. Wil je jezelf als handelaar extra beschermen? Vraag je payment provider naar oplossingen voor veilige transacties en anti-fraude tips (< download de gratis pdf).

4. De kleine lettertjes opnemen

Op elke webshop moeten ze staan: de algemene voorwaarden. Veelgestelde vragen over retouren en betalen vind je vaak onderaan in de footer van de website. Daar mag informatie over veilig betalen zeker niet ontbreken. Neem een Q&A op, zodat je je websitebezoekers duidelijk en transparant informeert over jouw policy. Reken je retourkosten, ja of nee? Hoe kunnen mensen betalen? Aanvaard je waardebons of giftcards? Of ga je om met refunds voor producten uit de sale? Wat is de retourtermijn? Hoe vollediger, hoe beter.

 

(Meer weten over welke algemene voorwaarden je moet opnemen? Bekijk het advies van brancheorganisaties als SafeShops, BeCommerce en meer.)

Net dat ene zinnetje onder de betaalknop kan dat laatste zetje vertrouwen geven.
Net dat ene zinnetje onder de betaalknop kan dat laatste zetje vertrouwen geven.

Let ook op de microcopy in het order- en betaalproces. Zoals “Gratis verzending, 60 dagen bedenktijd”. Deze tekst is niet bedoeld als waarschuwing, maar als aanmoediging. Zodat consumenten met een gerust hart hun winkelwagentje kunnen vullen en kijken wat het totaalbedrag is zonder ergens aan vast te zitten. Net dat ene zinnetje onder de betaalknop kan dat laatste zetje vertrouwen geven. Bijvoorbeeld: “Retouren kan binnen 30 dagen. Niet goed, geld terug garantie.”

 

5. Logo’s tonen

Vermeld zeker en vast logo’s van brancheorganisaties en keurmerken. Deze geven consumenten vertrouwen in het aankoopproces. Ook betaallogo’s kunnen bijdragen. Je kunt ze als handelaar op je homepage plaatsen, maar toon ze gerust ook in de checkout nog eens. Bijvoorbeeld in het klein onder de betaalbutton of bovenaan de checkoutpagina.

Laat betaallogo's zien op je website en webshop voor vertrouwen

Betalen en vertrouwen gaan hand in hand. Brancheverenigingen zoals SafeShops, BeCommerce en FeWeb kunnen je advies geven over veilig online ondernemen. Buckaroo helpt je als Payment Service Provider graag met advies over veilig betalen.

 

 

Lees ook:

Hoe ziet ons koopgedrag er in 2026 uit?

In opdracht van ShoppingTomorrow onderzocht GfK de toekomst van ons koopgedrag op basis van een onderzoek onder 1.014 Nederlandse consumenten. Hoe ziet ons koopgedrag er in 2026 uit volgens de consument?

Lees meer

Waar moet ik op letten bij de keuze in betaalprovider?

Online betalen wordt steeds populairder. Daarom wordt het als webshopeigenaar steeds belangrijker om online aanwezig te zijn. Maar hoe kies je een betaalprovider die je vooruit helpt? 

Lees meer

Copywriting tegen verlaten winkelmandjes

Welke copy kunnen ondernemers gebruiken om te zorgen dat potentiële kopers niet afhaken in de checkout? Wat zeg je om hen vertrouwen te geven, hen te motiveren en drempels weg te nemen?

Lees meer