Amersfoort, 8 mei 2025 – Ondanks de aanhoudende economische onzekerheid, geven veel mensen hun vakantiegeld ook dit jaar nog steeds graag uit aan vakantie. Maar dat geldt niet voor iedereen: 1 op de 4 gebruikt het vakantiegeld om de eindjes aan elkaar te knopen. Dat blijkt uit een representatief onderzoek van Q&A Retail in samenwerking met Buckaroo, bij 1242 Nederlandse consumenten.
Maar liefst 85% van de bevraagde consumenten weet nu al waaraan ze het vakantiegeld – dat ze in mei verwachten – zullen besteden. De populairste bestemming blijft ‘de vakantie’ (46%), gevolgd door sparen (33%; een lichte daling tegenover eerdere jaren waarin dit werd onderzocht – 2021 en 2018). Andere geplande uitgaven zijn onder andere een daguitstap (16%), het betalen van openstaande facturen of schulden (15%), beleggen (8%) en horecabezoek (7%). 1 op de 7 Belgen weet nog niet waaraan het geld besteed zal worden; vooral bij 55-plussers is dat nog onduidelijk.
Voor 26% van de Belgen is vakantiegeld geen extraatje, maar een pure noodzaak. Deze groep gebruikt het bedrag om financieel het hoofd boven water te houden. Van hen geeft 76% aan dat die noodzaak sinds vorig jaar enkel is toegenomen. De respondenten die hun vakantiegeld aan zulke verplichtingen besteden, geven aan dat ze naar eigen gevoel (veel) minder te besteden hebben dan het gemiddelde Belgische huishouden.
1 op de 7 Belgen (14%) zegt dat ze hun vakantiegeld dit jaar anders zullen besteden dan in voorgaande jaren. Vooral uitgaven aan horeca, (web)winkels en daguitstappen worden door 20% van de bevraagden bewust teruggeschroefd.
Mocht men helemaal geen vakantiegeld ontvangen, dan zou 36% minder uitgeven aan vakantie. Binnen deze groep zou 59% kiezen voor een goedkopere bestemming (bij voorkeur in de vorm van een voordeligere accommodatie in plaats van een ander land); 13% zou ter plaatse minder uitgeven; 28% zou beide opties combineren. De reislust blijft echter groot. Vooral jongeren houden vast aan hun vakantieplannen.
14% zou helemaal niet op vakantie gaan als er geen vakantiegeld werd uitgekeerd. In de groep die aangeeft (veel) minder te besteden te hebben dan gemiddeld, loopt dat cijfer op tot 29%.
Bij het boeken van vakanties blijft iDEAL veruit de populairste betaalmethode (61%), gevolgd door de kredietkaart (23%). Achteraf betalen (4%), PayPal (5%) en Apple Pay/Google Pay (2%) worden veel minder gebruikt.
Het onderzoek naar het gebruik van vakantiegeld werd uitgevoerd door Q&A Retail in samenwerking met Buckaroo. De bevraging vond plaats in week 16 en 17 van 2025 via een online enquête bij 1242 Nederlandse consumenten. De resultaten zijn representatief op basis van leeftijd en geslacht.
Voor meer informatie:
Anouk Wichers Schreur
+31 (0) 6 – 4700 46 84
E: awichersschreur@qanda.nl
Kevin Wetzel
+31 (0)6 22 94 46 81
E: k.wetzel@buckaroo.nl
---------------------------------------
Sinds de oprichting in 2005 is het in Utrecht gevestigde Buckaroo uitgegroeid tot één van de meest toonaangevende Payment Service Providers van online en in-store betaaloplossingen in Nederland en België. Buckaroo bedient ruim 46.000 grootzakelijke en mkb-klanten en verwerkt meer dan 1 miljard transacties op jaarbasis. De fintech heeft bovendien een groot eigen netwerk met vaste en mobiele pinterminals. Buckaroo is eigendom van Keensight Capital, een Europese investeerder in snelgroeiende ondernemingen in Tech en Healthcare.
Meer informatie: www.buckaroo.nl